jazyk / language:
INTERAKTÍVNA KONFERENCIA
MLADÝCH VEDCOV
Späť do sekcie

Chemopreventívne účinky Cinnamomum zeylanicum L. v modeli experimentálnej mamárnej karcinogenézy in vivo


Prejsť do diskusie

Chemopreventívne účinky Cinnamomum zeylanicum L. v modeli experimentálnej mamárnej karcinogenézy in vivo

Alena Líšková 1 Martin Kello 2 Karol Kajo 3,4 Desanka Výbohová 5 Soňa Uramová 1 Marek Samec 1 Lenka Koklesová 1 Monika Kassayová 6 Pavol Žúbor 7 Peter Kubatka 8

1Klinika gynekológie a pôrodníctva, Jesseniova lekárska fakulta v Martine, Univerzita Komenského v Bratislave
2Ústav farmakológie, Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach
3Onkologický ústav sv. Alžbety v Bratislave, Ústav patológie
4Ústav experimentálnej onkológie, Slovenská akadémia vied
5Ústav anatómie, Jesseniova lekárska fakulta v Martine, Univerzita Komenského v Bratislave
6Ústav biologických a ekologických vied, Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach
7OBGY Health & Care, s.r.o.
8Ústav lekárskej biológie, Jesseniova lekárska fakulta v Martine, Univerzita Komenského v Bratislave
liskova80@uniba.sk

Východiská a ciele: Rakovina prsníka sa celosvetovo umiestňuje na popredných miestach v rámci výskytu rakovinových ochorení u žien. Prevencia predstavuje významnú možnosť znižovania incidencie rakoviny prsníka u ľudí. Celistvé rastlinné potraviny sú významné obsahom fytochemikálií,  ktoré vykazujú významné biologické účinky. Experimentálna mamárna karcinogenéza umožňuje sledovanie komplexných procesov karcinogenézy mliečnej žľazy a zároveň predstavuje významný spôsob analýzy chemopreventívnych účinkov rastlinných substancií. Na základe doteraz publikovaných štúdií demonštrujúcich protirakovinové účinky celistvých rastlinných substancií sme v priebehu nášho experimentu hodnotili protirakovinové účinky škorice (Cinnamomum zeylanicum L.) v chemopreventívnom modeli chemicky indukovanej mamárnej karcinogenézy samíc potkanov, ktorý imituje situáciu u vysoko rizikových premenopauzálnych žien.

Materiál a metódy: Samice potkanov kmeňa Sprague-Dawley boli náhodne rozdelené do troch experimentálnych skupín: kontrolná skupina bez aplikácie fytosubstancie (KONT), nižšia dávka fytosubstancie v koncentrácii 1 g / kg potravy (ŠKO 0,1), vyššia dávka fytosubstancie v koncentrácii 10 g / kg potravy (ŠKO 1). Fytosubstancia bola zapracovaná v potrave. Indukcia experimentálnej mamárnej karcinogenézy intraperitoneálnou aplikáciou N-nitroso-N-methylurey (NMU) v jednorazovej dávke 50 mg / kg hmotnosti experimentálneho zvieraťa prebehla týždeň po začatí chemoprevencie (42. postantálny deň). V závere experimentu boli zvieratá usmrtené rýchlou dekapitáciou. Následne sa uskutočnilo zhodnotenie základných parametrov experimentálnej mamárnej karcinogenézy (incidencia, frekvencia, objem, latencia nádorov), histopatologická analýza (typing, grading) a imunohistochemické zhodnotenie vybraných markerov apoptózy (kaspáza-3, Bax, Bcl-2), proliferácie (Ki67), angiogenézy (VEGF, VEGFR-2), oxidačného poškodenia (MDA) a tiež parametre nádorových kmeňových buniek (CD24, CD44, ALDH1A1, EpCAM). Histopatologická analýza bola vykonaná na rezoch parafínových bločkov pripravených zo vzoriek mamárnych nádorov zafarbených hematoxylínom-eozínom. Imunohistochemická analýza prebehla na rezoch s použitím nepriamej imunohistochemickej metódy prostredníctvom komerčne dostupných protilátok.

Výsledky: Škorica aplikovaná v oboch dávkach (ŠKO 0,1 a ŠKO 1) signifikantne redukovala incidenciu mamárnej karcinogenézy o 15,5 % (p < 0,05) v porovnaní s kontrolnou skupinou (KONT). Vyššia dávka fytosubstancie (ŠKO 1) signifikantne redukovala objem nádorov o 39 % (p < 0,05) v porovnaní s nižšou dávkou (ŠKO 0,1). Zmiešané papilárne / kribriformné, kribriformné / papilárne, kribriformné a kribriformné / komedonové karcinómy boli najbežnejšie mamárne lézie pozorované u potkanov. Histopatologická analýza preukázala signifikanté zníženie pomeru high/low grade karcinómov o 61 % (p < 0,05)  v skupine ŠKO 0,1 a o 53,5 % (p < 0,05)  v skupine ŠKO 1 v porovnaní s kontrolou (KONT). Aplikácia škorice v nižšej dávke (ŠKO 0,1) viedla k zvýšeniu expresie kaspázy-3 o 38,5 % (p < 0,05), Bax o 53,5 % (p < 0,01) a k zníženiu expresie Ki67 o 31,5 % (p < 0,01), VEGF o 33,5 % (p < 0,05) ako aj hladiny MDA o 35,5 % (p < 0.05) v porovnaní s kontrolnou skupinou (KONT).  Zároveň sme v prípade škorice vo vyššej dávke (ŠKO 1) pozorovali zvýšenie expresie kaspázy-3 o 78,5 % (p < 0,01), Bax o 35 % (p < 0,01) a zníženie expresie Bcl-2 o 30,5 % (p < 0,05), Ki67 o 26,5 % (p < 0,01), VEGF o 35 % (p < 0,05) a hladiny MDA o 55,5 % (p < 0,001) v porovnaní s kontrolou (KONT). Škorica v oboch dávkach (ŠKO 0,1 a ŠKO 1) tiež signifikantne znížila expresiu CD24 o 40,5 % (p < 0,001) a 29 % (p < 0,05) v porovnaní s kontrolnou skupinou (KONT).

Práca bola podporená grantom VEGA 1/0136/19, 1/0653/19, 1/0753/17, APVV-16-0021, APVV-16-0446 a Medicínskym univerzitným vedeckým parkom v Košiciach (MediPark, Košice - Fáza II.), kód ITMS2014 + 313011D103.
Zdá sa, že Váš internetový prehliadač nepodporuje prehliadanie PDF dokumentov.
Pre zobrazenie súboru je potrebné maš nainštalovaný Adobe Reader.

Diskusia

Diskusia je zatiaľ prázdna, buďte prvý komentujúci
Naši partneri
Generálny partner

Partneri
Špeciálne poďakovanie
Mediálni partneri
Inzercia zadarmo
Usporiadateľ