jazyk / language:
INTERAKTÍVNA KONFERENCIA
MLADÝCH VEDCOV
Späť do sekcie

Význam vybraných minerálov a vitamínov u pacientov s diagnózou agresívnej parodontitídy


Prejsť do diskusie

Význam vybraných minerálov a vitamínov u pacientov s diagnózou agresívnej parodontitídy

Beáta Bolerázska 1 Zuzana Guľašová 1 Beáta Hubková 1 Mária Mareková 1

1Ústav lekárskej a klinickej biochémie LF UPJŠ Košice
beata@moly.sk

Agresívna parodontitída predstavuje závažnú, rýchlo progredujúcu formu parodontitídy, ktorá primárne, ale nie výhradne postihuje mladých ľudí. Konštantne je pre ňu charakteristické, že pacienti s výnimkou prítomnej parodontitídy sú inak klinicky zdraví, dochádza u nich k rýchlej strate klinického úponu zuba a často je prítomný familiárny výskyt. Doteraz existuje množstvo štúdií, ktoré charakterizujú stav mikronutrientov v sére alebo sline pacientov s chronickou formou, avšak omnoho menej sa zaoberá agresívnou formou, keďže pacienti s takouto diagnózou sú liečení na špecializovaných pracoviskách a je ich aj omnoho menej.   

Cieľom práce bolo biochemickými laboratórnymi metódami stanoviť vybrané minerály (Ca, P, Cu) a vitamín D u pacientov so stanovenou diagnózou agresívnej parodontitídy a porovnať ich so zdravou kontrolnou skupinou. Stanovenie minerálov bolo realizované pomocou spektrofotometrie a stanovenie vitamínu D kompetitívnou imunochemoluminiscenčnou metódou. Výsledky ukázali častejší výskyt vysokej sérovej hodnoty medi u pacientov v porovnaní so zdravými jedincami. Taktiež ich priemerná hodnota bola vyššia. O medi je známe, že môže modulovať imunitné funkcie, jej zvýšená sérová hladina dokáže narúšať metabolizmus kolagénu, a tým podporovať parodontitídu [1]. V oboch skupinách mali jedinci nedostatočné až deficientné sérové hladiny vitamínu D, avšak častejšie sa závažnejší deficit vyskytoval v skupine pozostávajúcej z pacientov s agresívnou parodontitídou. Vitamín D má priamy vplyv na kostný metabolizmus. K jeho ďalším potvrdeným účinkom patrí aj inhibícia mediátorov zápalu, ktoré prispievajú k deštrukcii parodontu a antibiotický účinok na parodontálne patogény [2]. Tieto zistenia poukazujú na možný benefit z použitia vitamínu D v terapii parodontitídy [3]. V nameraných hladinách sérového vápnika a fosforu boli zistené len minimálne rozdiely.

Agresívna parodontitída je ochorením s doteraz neobjasnenou etiológiou a nie je známa ani jej kauzálna prevencia a liečba. Štúdium vybraných minerálov a vitamínu D by mohlo prispieť k rozšíreniu poznatkov o patofyziológii tohto ochorenia a k zefektívneniu liečby pacientov a tým aj k skvalitneniu ich života.

[1]Thomas B, Gautam A, Prasad BR, Kumari S. Evaluation of micronutrient (zinc, copper and iron) levels in periodontitis patients with and without diabetes mellitus type 2: a biochemical study. Indian J Dent Res. 2013 Jul-Aug;24(4):468-73.
[2] Cochran DL. Inflammation and bone loss in periodontal disease. Journal of Periodontology. 2008;79:1569–1576.
[3]Garcia MN, Hildebolt CF, Miley DD, Dixon DA, Couture RA, Spearie CL, Langenwalter EM, Shannon WD, DeychE, MuellerC, CivitelliR.Oneyear effects of vitamin D and calcium supplementation on chronic periodontitis. J Periodontol. 2011 Jan;82(1):25-32.
Zdá sa, že Váš internetový prehliadač nepodporuje prehliadanie PDF dokumentov.
Pre zobrazenie súboru je potrebné maš nainštalovaný Adobe Reader.

Diskusia

otazka 10.05.2016 11:32
Dobry den, chcela by som sa opytat, ci je podla vas teoreticky mozne uplne zastavenie postupneho rozsirenia tejto formy parodontitidy u deti, ak by sme preventivne cielene liecili tie, u ktorych mame zaznam ...Zobraziť celý komentár
Re: otazka 11.05.2016 18:06
Prvé známky agresívnej parodontitídy sa obvykle objavujú v pubertálnom období a postihujú stredné horné rezáky a prvé stoličky. Doteraz nie je celkom jasné, prečo práve tieto zuby, keďže v ...Zobraziť celý komentár
Re: Re: otazka 11.05.2016 18:20
dakujem velmi pekne za odpoved a drzim palce v hladani priciny tohto ochorenia a vo vasej dalsej praci :)
Dávid Líška
Pasívny
Otázka 21.05.2016 17:08
Použili ste testovanie 25-hydroxyvitamin D alebo 1,25 dihydroxyvitamin D ? Ktoré vyšetrenie je podľa Vás smerodatnejšie ?
Aký je podľa Vás význam menachinonu (vitamin K2) pre zdravie zubov ?
Re: Otázka 25.05.2016 00:23
V práci bol stanovovaný 25-hydroxyvitamín D. Aktuálne sa na posúdenie celkových zásob vitamínu D odporúča stanovenie práve 25-hydroxyvitamínu D (tzv. Total vitamín D, 25OHD2 + 25OHD3). Táto cir...Zobraziť celý komentár
Re: Otázka 25.05.2016 00:23
Dufam, že odpoveď bola uspokojivá a veľmi pekne ďakujem za otázku.
Dizajn a rozdiely 31.05.2016 19:33
Dobrý deň Beáta, podporujem ideu pokračovania výskumu za predpokladu vhodne zvoleného dizajnu, pretože prezentácia neuvádza detaily. Predložené výsledky nesvedčia o rozdiele medzi pacientami a k...Zobraziť celý komentár
Re: Dizajn a rozdiely 31.05.2016 21:52
Realizovaná štúdia bola pilotná a pre podrobnejšiu interpretáciu výsledkov by
bolo vhodné vyšetrenie väčšieho súboru pacientov, pravdepodobne aj ďalších laboratórnych parametrov. Štúd...
Zobraziť celý komentár
Re: Re: Dizajn a rozdiely 31.05.2016 21:56
Ďakujem za rýchlu a vyčerpávajúcu odpoveď. iwa
Naši partneri
Generálny partner

Partneri
Špeciálne poďakovanie
Mediálni partneri
Inzercia zadarmo
Usporiadateľ